Relacja z pielgrzymki Gietrzwałd – Święta Lipka – Grunwald – Gniezno

Tym razem proboszcz naszej parafii ks. Wiesław Złotek wraz z Biurem Podróży “Elżbieta Travel” w Legnicy, zabrali nas w daleką podróż na Warmię i Mazury. Celem naszego pielgrzymowania było zwiedzanie miejsc sakralnych w Gietrzwałdzie i w Świętej Lipce oraz miejsc historycznych tj. Grunwaldu i Gniezna. 21 października 2021 wczesnym rankiem, w piątek wyruszyliśmy autokarem z Rui, by wspólnie pielgrzymować.

Grunwald-Pola Grunwaldzkie

Pierwszym miejscem, do którego dotarliśmy były Pola Grunwaldzkie, miejsce naznaczone historią. Historią, z której Polacy i inne narody mogą być dumne. Jest to obszar położony w odległości 2 km na południowy wschód od wsi Grunwald, obejmujący łąki, tereny zalesione, Pomnik Zwycięstwa Grunwaldzkiego. To na tym obszarze rozegrała się w 1410 bitwa pod Grunwaldem. Ze względu na wietrzną pogodę obserwowaliśmy pola grunwaldzkie z autokaru. Następnie przewodnik oprowadził nas po Muzeum Bitwy pod Grunwaldem, w którym oglądaliśmy wystawę Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411, a także kolekcję średniowiecznych uzbrojeń. Można było zobaczyć zawieszone u sufitu kopie chorągwi polskich i krzyżackich oddziałów, które brały udział w bitwie. Obok muzeum w sali kinowej, oglądaliśmy film ,,Krzyżacy” – 20 minutowy fragment kultowego filmu w reżyserii A. Forda przedstawiający przebieg bitwy.

Gietrzwałd

Dzięki sprawnej organizacji oraz ogromnemu zdyscyplinowaniu grupy wyruszyliśmy w dalszą trasę do Gietrzwałdu ,,polskiego Lourdes’‘, do bazyliki Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Na miejscu przewodnik zapoznał nas z historią tego miejsca. Ta niewielka wieś koło Olsztyna stała się słynna w 1877, kiedy przy kościelnym klonie Matka Boża objawiała się aż 166 razy dzieciom – dwunastoletniej Barbarze Samulowskiej i trzynastoletniej Justynie Szafryńskiej. 8 września Matka Boża złożyła piękną obietnicę: ,,Nie smućcie się, bo ja zawsze będę przy Was”. Tego dnia Najświętsza Maria Panna pobłogosławiła też cudowne źródełko, które do dziś rozsławiają uzdrowienia fizyczne i duchowe. W bazylice uczestniczyliśmy we Mszy św., którą odprawił w intencji nas i naszych rodzin ks. Wiesław. Po wyczerpującym i pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na zasłużony nocleg i posiłek do Mrągowa, hotelu Mazuria nad Jeziorem Trzos.

Święta Lipka -Częstochowa Północy

Poza Sanktuarium Matki Bożej Gietrzwałdzkiej, drugim ważnym celem pielgrzymkowym było nawiedzenie bazyliki pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce. Następnego dnia wypoczęci, zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w kierunku Reszla do Świętej Lipki, wsi położonej na Pojezierzu Mrągowskim.  Kustosz bazyliki zapoznał nas z jej historią. Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce to barokowe Sanktuarium. Początek kultu Matki Bożej sięga XIV w. Według podań skazany więzień przez sąd w Kętrzynie, wyrzeźbił w drewnie figurkę Madonny z Dzieciątkiem. Po wykonaniu rzeźby został ułaskawiony, a swą figurkę zawiesił na lipie przy drodze z Kętrzyna do Reszla. Rzeźba ta zasłynęła cudami. Z czasem wokół lipy wybudowano kaplice jedną, następnie drugą. Z inicjatywy Jezuitów w latach 1688-1730 wybudowano barokowy kościół. W ołtarzu głównym honorowe miejsce zajmuje obraz Matki Bożej Świętolipskiej.

Atrakcją bazyliki są organy powstałe w 1719-1721, którego twórcą był Jan Josue Mosengel. Trzeba przyznać, że instrument jest przepiękny, barok w całym swym majestacie i przepychu. Uczestniczyliśmy w 10 minutowym koncercie muzyki organowej. Koncertu w Świętej Lipce nie tylko słuchaliśmy, ale oglądaliśmy. Koncert to przedstawienie, bo to nie tylko dźwięk, ale i ruch figurek Archanioła Gabriela i Maryi, kręcących się aniołków i gwiazd. Tu także uczestniczyliśmy we Mszy św., w czasie której zostawiliśmy swoje intencje, z którymi pielgrzymowaliśmy. Mszę św. odprawiał proboszcz naszej parafii.

GNIEZNO

Ostatnim miejscem naszej pielgrzymki było Gniezno, miasto w woj. wielkopolskim. Pani przewodnik przypomniała nam historię tego miasta. Gniezno to stolica pierwszych polskich królów. To tu wszystko się zaczęło od Mieszka I, Bolesława Chrobrego i Świętego Wojciecha. To fascynujące, że wciąż znajdziesz tu miejsca, które pamiętają czasy pierwszych Piastów: podziemia gnieźnieńskiej katedry, Drzwi Gnieźnieńskie, szczątki świętego misjonarza w tzw. Konfesji Św. Wojciecha. Ale Gniezno to nie tylko katedra. To też biegnący przez centrum miasta Trakt Królewski z sylwetkami koronowanych w Gnieźnie królów, to Muzeum Początków Państwa Polskiego z filmami przybliżającymi epokę, to oddalony o kilka kilometrów Ostrów Lednicki, gdzie powstał jeden z pierwszych piastowskich grodów.

W godzinach popołudniowych wyruszyliśmy w drogę powrotną w kierunku Legnicy. W czasie pielgrzymowania modliliśmy się, śpiewaliśmy, nie opuszczał nas duch modlitwy i humoru. Ja wiem, że na pielgrzymkę tę zaprosiła nas sama Maryja, czuliśmy to niemalże na każdym miejscu.

W imieniu pielgrzymów dziękuję ks. Wiesławowi za duchową opiekę i modlitwę podczas pielgrzymowania, za bezpieczną podróż w sposób szczególny dziękujemy kierowcom, Panu przewodnikowi Przemkowi, za przybliżenie informacji, historii tych miejsc, które zwiedzaliśmy.