Pielgrzymka do Kalwarii Zebrzydowskiej

PIELGRZYMKA– CZĘSTOCHOWA- KALWARIA ZEBRZYDOWSKA- WADOWICE -OŚWIĘCIM

W dniach 21- 22 czerwca 2019 r. odbyła się kolejna pielgrzymka parafialna dla naszej wspólnoty parafialnej i nie tylko, która pragnęła ubogacić się duchowo poprzez wspólną modlitwę.

Organizatorem i duchowym opiekunem grupy był po raz kolejny ks. proboszcz Wiesław Złotek. Nad bezpiecznym pielgrzymowaniem czuwał kierowca Jan Dacko.

Wspólne pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od Nawiedzenia Jasnej Góry, by pokłonić się przed cudownym obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej, zawierzając jej nasze prośby, rodziny i nas samych. Mieliśmy czas na indywidualną modlitwę i krótkie zwiedzanie Sanktuarium we własnym zakresie. Niektórzy pielgrzymi skorzystali z pięknej tradycji i modlili się na kolanach obchodząc główny ołtarz .

Następnie wyruszyliśmy w dalszą podróż do Kalwarii Zebrzydowskiej, która jest jednym z głównych ośrodków kultu Maryjnego w Polsce. Gdzie u szczytu góry Żar jest pięknie położone Sanktuarium pasyjno- maryjne oo. Bernardynów, łączy zarazem kult Chrystusa cierpiącego, jak i Matki Bożej, w skład którego wchodzi bazylika i klasztor, na wschód od nich znajdują się 42 kaplice i kościoły dróżek. Po przybyciu na miejsce pierwsze kroki skierowaliśmy do Bazyliki Matki Bożej Anielskiej, by pokłonić się przed Cudownym Obrazem Matki Bożej Kalwaryjskiej. Matka Boża w kalwaryjskim obrazie, była szczególnie bliska Janowi Pawłowi II, sam o niej mówił ,,że od najmłodszych lat wychowywała jego serce” Przyszedł czas na odpoczynek zakwaterowani zostaliśmy w Domu Pielgrzyma w klasztorze oo. Bernardynów.

Następnego dnia wczesnym rankiem o godz. 6:oo w Bazylice Matki Bożej Kalwaryjskiej w kaplicy przed Obrazem Matki Bożej Ks. Wiesław koncelebrował Mszę Św. w intencji nas pielgrzymów, naszych rodzin oraz wszystkich parafian. Byliśmy świadkami odsłonięcia obrazu w rytm hejnału kalwaryjskiego. Po śniadaniu i krótkiej przerwie na kawę i ciasto, przyszedł czas na dalsze zwiedzanie . Przewodnik w sposób wyczerpujący przedstawił historię Sanktuarium. Kalwaria Zebrzydowska to miejsce, do którego ludzie przychodzą, by modlić się pośród stacji Męki Pańskiej. Dróżki Męki Pańskiej kompozycją topograficzną i architektoniczną przypominają prawdziwą Jerozolimę- tę, na której ulicach i wzgórzach cierpiał Jezus Chrystus. Modlitewny szlak w Kalwarii Zebrzydowskiej wiele razy przemierzał przyszły papież – Karol Wojtyła.

Kolejne miejsce naszego pielgrzymowania, to Wadowice rodzinne miasto Jana Pawła II., które rokrocznie przyciąga setki tysięcy turystów, chcący poznać miejsce bliskie Karolowi Wojtyle, o którym sam mówił: “Tu wszystko się zaczęło: życie, szkoła, teatr”. Przewodnik oprowadził nas po miejscach, które w sposób szczególny związane są z osobą narodzonego w Wadowicach papieża. Wśród miejsc związanych silnie z Karolem Wojtyłą zwiedziliśmy Sanktuarium Św. Józefa w karmelitańskim klasztorze “Na górce”, które założył ks. Rafał Kalinowski. To do tego kościoła Karol z ojcem często chodził, zwłaszcza do spowiedzi. W głównym ołtarzu tej świątyni znajduje się obraz Św. Józefa przyozdobiony przez Jana Pawła II papieskim pierścieniem, znajduje się także – szkaplerz J.P. II, oraz relikwie św. Rafała Kalinowskiego i bł .Alfonsa Marii Mazuma. W tej świątyni jest możliwość wyspowiadania się “na dzwonek”, o każdej porze dnia i nocy.

W czasie naszej wędrówki po mieście mieliśmy okazję zobaczyć Szkołę, do której uczęszczał Karol Wojtyła. Wówczas była to Męska Szkoła Powszechna. Obecnie mieści się tu Liceum Marcina Wadowity. To w tej szkole Karol Wojtyła zdał wyróżniająco maturę. Ostatnim szlakiem J.P. II, który zwiedziliśmy była Bazylika Ofiarowania Najświętszej Marii Panny, która znajduje się przy pl. Jana Pawła II . Szczególną pamiątką w kościele związaną z osobą polskiego papieża jest barokowa chrzcielnica, która znajduje się w Kaplicy św. Rodziny. To w tym miejscu ochrzczony został mały Karol, w tej świątyni przystąpił do pierwszej spowiedzi i komunii Św., tu był ministrantem, tu dziękował Bogu za dar kapłaństwa. Papież darzył wielką czcią wizerunek Pani Wadowickiej. Tu w 1999 r. dokonał osobiście koronacji obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy. W tej bazylice w kaplicy błogosławionego Jana Pawła II znajduje się relikwiarz z kroplą krwi Jana Pawła II.

Być w Wadowicach i nie spróbować… Oczywiście, że spróbowaliśmy wadowickich kremówek, które spopularyzował Jan Paweł II. Tu każda szanująca się kawiarnia w mieście serwuje ten smak.

Ostatnim etapem naszej wędrówki był Oświęcim: Zwiedzanie z przewodnikiem Auschwitz nazistowskiego obozu koncentracyjnego. Zwiedzanie obozu było na pewno dla wszystkich nas trudnym przeżyciem. Coś ściskało w piersiach, wilgotniały oczy. Wycieczka do Auschwitz na pewno zmieni cząstkę każdego z Nas i będzie to cenna zmiana.

Księże Wiesławie! Dziękujemy za wspólne pielgrzymowanie , za dzielenie się świadectwem wiary, za Mszę Świętą. Dziękujemy ci za serce, za uśmiech, za posługę. Niech Matka Boża ma Księdza w swojej opiece!